تبلیغات
بچه های تربیت بدنی ورودی 90 تبریز - کنترل وزن و کاهش وزن در ورزشکاران:
بچه های تربیت بدنی ورودی 90 تبریز
کنترل وزن و کاهش وزن  در ورزشکاران:


 بسیاری از ورزشکاران به منظور بهبود عملکردهای اجرایی و آمادگی جسمانی بهتر میزان دریافت انرژی رژیم غذایی را تغییر می دهند، که وزن خود را کم یا زیاد کنند و ترکیب بدنی خود را تغییر دهند، به خصوص در فصل مسابقات عده قابل توجهی از ورزشکاران نوسان وزن دارند. اگرچه تلاش برای کنترل وزن مناسب، مفید است، ولی برنامه های نامناسب کنترل خون می توانند باعث خطرات جدی شود.

مثلا" کاهش وزن نامناسب در اغلب ورزشکاران جوان، ممکن است رشد و نمو آن ها را به خطر بیندازد، یا رژیم های غذایی طولانی مدت در خانه های ورزشکار که انجام دهنده حرکات موزون هستند ممکن است منجر به اختلالات خوردن، تاخیر در قاعدگی، آمنوره و یا پوکی استخوان شود.

لذا با توجه به تاثیر سود کاهش وزن های ناگهانی، ورزشکاران باید دقت کنند مقدار کاهش وزن آن ها باعث آسیب به سلامت و کارآیی مناسب آن ها نشود، وزن مورد نظر یک ورزشکار باید بر اساس چربی بدن تعیین شود. تعیین درصد چربی بدن، مقدار انرژی ذخیره شده که می تواند به واسطه محدودیت انرژی روزانه کاهش یابد را مشخص می کند و به ورزشکار اجازه می دهد که برای تمرین و عملکرد ورزشی مناسب خود به طور صحیح تغذیه کند.


برای مردان، حداقل مقدار پیشنهادی چربی بدن 7-5 درصد وزن بدن است و برای زنان این مقدار 14-12 درصد وزن بدن است.

ورزشکاران باید با توجه به مقدار وزنی که می توانند بدون تهدید سلامتی کاسته شود، میزان کاهش وزن خود را زیر نظر مشاوره تغذیه تعیین نمایند. کاهش وزن باید آهسته و یکنواخت همراه با یک برنامه تمرینی و حجم تمرینی مناسب انجام گیرد و برای کاهش وزن مناسب، مدت زمان کافی در نظر گرفته شود. برنامه مناسب رژیمی باید کاهش وزنی معادل 450 گرم تا 900 گرم در هفته را به دنبال داشته باشد، اصولا" این مقدار کاهش وزن در هفته، ضایعات پروتئینی بدن را به حداقل خواهد رساند.

کاهش وزن باید قبل از شروع فصل مسابقات برای اطمینان از عدم تاثیرات سو کاهش وزن و حداکثرتوان صورت گیرد. همچنین می توانند به منظور کاهش وزن، از تمرینات ورزشی با شدت متوسط کمک گیرند، زیرا در این سطح فعالیت، بیشترین قسمت انرژی از چربی ها تولید می شود (در مقایسه با کربوهیدرات)، معمولا" تمرینات مداوم تر و طولانی تر کمک بهتری به کاهش وزن می کنند. ورزشکاران باید توجه کنند برای کاهش وزن مناسب و بدون ضرر و جلوگیری از آسیب های اسکلتی غیر قابل برگشت و سایر آثار سوء ، حتما" با متخصصین تغذیه مشورت کنند.




نوشته شده در تاریخ دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 توسط سروش ابراهیمی